Koncertný kalendár sa po uvoľnení opatrení naplnil pomerne rýchlo, no divácky záujem je zatiaľ nízky a veľké nadšenie z návratu k "normálnemu životu" sa v tomto segmente zatiaľ nekoná. Dôvodom nie je len opatrnosť a obava z účasti na hromadných podujatiach, ale aj financie či obmedzenia súvisiace so stále platnými opatreniami.

Vyplýva to z prieskumu verejnej mienky od agentúry Focus, ktorý si ešte v máji objednal Slovenský ochranný zväz autorský - SOZA. Jeho výsledky nájdete v druhej polovici článku, najprv si však dovolím pripomenúť pár skutočností, ktoré s prieskumom súvisia a uvádzajú ho do kontextu.

Od októbra 2020 do mája tohto roka sa kvôli lockdownu a následnému opatrnému uvoľňovaniu protipandemických opatrení na Slovensku neuskutočnili žiadne legálne hromadné podujatia, teda ani verejné koncerty. Svetlo na konci tunela pre segment živej kultúry prišlo až na konci apríla, kedy Ministerstvo kultúry SR po dlhých diskusiách so zástupcami Hudobnej únie Slovenska a ďalších kultúrnych spolkov a organizácií zverejnenilo nový Covid semafor pre kultúrne podujatia. Podľa neho sa následne od polovice mája mohli začať konať menšie podujatia. So zlepšujúcou sa situáciou sa obmedzenia postupne uvoľňovali a dnes už sú možné aj koncerty pre 1000 ľudí v exteriéri či do polovice naplnené sály na sedenie.

Veľa koncertov, málo ľudí

Kto však očakával, že ľudia sa už po niekoľkých týždňoch od uvoľnenia opatrení budú vo veľkom hrnúť na koncerty, veľmi sa mýlil. Záujem o živú hudbu na Slovensku nebol ani pred pandémiou na takej úrovni ako v kultúrne vyspelejších krajinách a zdá sa, že mesiace sociálnej izolácie vo väčšine ľudí žiadny extrémny hlad po hudobných zážitkoch nevyvolal. Slováci si (domnienka autora) skôr zvykli na trávenie voľného času iným spôsobom a bude zrejme trvať ešte dlho, kým sa u nás obnoví aspoň predpandemické spoločenské správanie. Aj to za predpokladu, že na jeseň nepríde ďalší lockdown, čo je však vzhľadom na nízku zaočkovanosť Slovenska málo pravdepodobné.

Paradoxné v tejto situácii je, že malých koncertov a podujatí je v prvých letných dňoch naozaj veľa a tí, ktorí na hudobné dianie nezanevreli a stíhajú ho poctivo sledovať, si môžu vyberať z väčšieho množstva zaujímavých podujatí, než je reálne možné navštíviť. Čiastočne túto situáciu - okrem nadšenia samotných umelcov z možnosti vrátiť sa na pódiá - spôsobila aj štátna pomoc zo strany Fondu na podporu umenia (FPU). Vo svojej ostatnej výzve pre organizátorov podujatí totiž FPU stanovil termín na uskutočnenie podporených projektov do konca júna a žiadostiam o posunutie termínu na celé leto podľa našich informácií nevyhovel.

Dôsledkom je, že sa najmä v hlavnom meste konajú v priebehu pár posledných predprázdninových dní desiatky podujatí, čo návštevnosti jednotlivých podujatí rozhodne nepomáha. Organizátori koncertov tak v ostatných týždňoch vynakladali veľké úsilie na to, aby stihli v nedomyslenom šibeničnom termíne zorganizovať podujatia, na ktoré im z objektívnych dôvodov - konkurencia ostatných koncertov ale aj rôznych iných možností spoločenského vyžitia či prenosov z ME vo futbale - aj tak chodí príliš málo ľudí.

Ďalšie dôvody a vysvetlenia nízkeho záujmu o návrat ľudí pod koncertné pódiá prináša práve spomínaný prieskum. Na otázku "Plánujete po uvoľnení protipandemických opatrení návštevu hudobného koncertu?" v ňom odpovedala pozitívne len necelá tretina respondentov (31,9%). Takmer 10% oslovených v máji na túto otázku odpovedať nevedelo a ostatných viac ako 58 percent ľudí z rôznych dôvodov uviedlo, že sa na žiadny koncert nechystajú.

Výsledky prieskumu potvrdzujú aj aktuálne skúsenosti viacerých promotérov, ktorých podujatia sa napriek výrazne obmedzenej kapacite nepodarilo vypredať, pričom predtým na vystúpenia rovnakých umelcov predávali násobne viac vstupeniek. Samozrejme, sú aj svetlé výnimky, niektoré podujatia "známych značiek" sa vypredali už pár hodín či dní po spustení predaja. Nie je to však pravidlom.

Výsledky prieskumu o záujme ľudí navštevovať koncerty po uvoľnení opatrení:

Obavy z nákazy, otravné opatrenia či nedostatok financií


Môžeme dúfať, že s príchodom leta sa situácia bude zlepšovať a aj zopakovanie prieskumu by snáď teraz dopadlo lepšie. Napokon, každý prieskum verejnej mienky vypovedá o situácii v čase, kedy bol uskutočnený a tento bol zverejnený až takmer mesiac po zbere dát (realizoval sa od 10. do 31. mája a zúčastnilo sa ho 1030 respondentov). Napriek časovému odstupu však majú stále aktuálnu a výpovednú hodnotu zdôvodnenia toho, prečo väčšina Slovákov nechodí, resp. nechce chodiť na koncerty, aj keď je to po veľmi dlhej dobe konečne možné.

Viac ako 13 percent (13,3%) všetkých opýtaných uviedlo, že by na koncert nešli kvôli obavám z možnej nákazy koronavírusom. Vzhľadom na nízky počet prípadov a stále sa zlepšujúcu situáciu na Slovensku sa toto číslo pravdepodobne môže v lete znižovať, obavy však samozrejme vyvoláva delta variant vírusu, ktorý bol na Slovensku tento týždeň potvrdený. Ďalších takmer 13 percent (12,8%) by sa koncertu nezúčastnilo, pretože im prekážajú opatrenia na podujatiach ako sú rozostupy, nosenie rúška, povinnosť absolvovania testu či oddelené sedenie.

Často uvádzaným dôvodom bol aj aj nedostatok financií. Až 12,6 percent opýtaných uviedlo, že na koncert neprídu, pretože momentálne nemajú peniaze na kultúru. Na tento faktor má určite vplyv aj fakt, že organizátori sú z dôvodu obmedzených kapacít často nútení stanoviť vyššie vstupné na koncerty, ako tomu bývalo pri rovnakých umelcoch pred pandémiou. Malá časť ľudí (3 percentá) by na koncert neprišla, lebo sa obáva jeho zrušenia, s čím má zrejme väčšina hudobných fanúšikov za posledný rok bohaté skúsenosti. Takmer 17 percent uviedlo iný dôvod - nedostatok času, nezáujem o koncerty, atď. Ide teda o ľudí, ktorí pravdepodobne na koncerty nechodili ani pred pandémiou.

Rok 2021 priniesol pád na dno, pomôcť by mohla nižšia DPH

"Tento prieskum nanešťastie potvrdzuje pesimistický scenár, že kultúrnemu sektoru potrvá najdlhšie zo všetkých oblastí, kým sa úplne spamätá z následkov pandémie," hovorí Tomáš Mikš, člen predstavenstva SOZA. "Od začiatku pandémie v marci 2020 boli zrušené takmer všetky verejné podujatia. Na Slovensku klesov v roku 2020 počet nahlásených podujatí takmer o 70%, pričom prvom kvartáli roku 2021 bol prepad stopercentný," dodáva Mikš.

Podľa údajov SOZA bolo na celom Slovensku v roku 2020 nahlásených iba okolo 4 000 podujatí. Situácia sa s postupujúcou pandémiou postupne zhoršovala a v roku 2021 bol počet nahlásených podujatí na historickom minime. V období od januára do apríla 2021 nebolo nahlásené žiadne hudobné podujatie. Na porovnanie, pred pandémiou v roku 2019 bolo v tom istom období nahlásených cez 3 000 hudobných podujatí.

Počet nahlásených hudobných podujatí v období január-apríl v rokoch 2019 (oranžová), 2020 (biela) a 2021 (červené nuly)

Na nízku návštevnosť koncertov nedávno upozorňovala aj štúdia o význame kultúrneho a kreatívneho priemyslu, ktorú začiatkom roka vydala spoločnosť EY na podnet európskych autorských organizácií. V štúdii bol uverejnený spotrebiteľský index, ktorý ukazoval, že až 46 percent opýtaných ľudí by sa necítilo pohodlne ísť na koncert ešte niekoľko mesiacov po skončení pandémie a až 21 percent ľudí priznalo, že by sa necítili pohodlne ísť na koncert či iné verejné podujatie ešte niekoľko rokov. Autori štúdie preto odporúčajú členským štátom EÚ nielen kompenzovať ušlé straty, ale aj mimoriadne investične stimulovať toto odvetvie, ktoré v celoeurópskom kontexte vykazuje 7,6 milióna zamestnaných ľudí a podiel 4,4% na HDP Európskej únie.

Ako jedno z efektívnych riešení, používané vo väčšine členských štátoch EÚ za účelom reštartovania živej kultúry, sa ukazuje zníženie sadzby dane z pridanej hodnoty na kultúru, resp. na predaj koncertných vstupeniek. Znížená sadzba DPH v tomto segmente sa uplatňuje zo susedných štátov v Rakúsku, Česku aj Maďarsku. Veľká Británia ako vzor mnohých krajín v oblasti hudobného priemyslu dokonca znížila DPH na vstupenky na 5%.

Obavy nad nepriaznivou vyhliadkou hudobného sektora vyjadrila aj Hudobná únia Slovenska. "Napriek uvoľňujúcim sa opatreniam a obnoveným podujatiam čaká kultúrny sektor ešte náročný proces obnovy a potrvá ešte niekoľko rokov, kým sa vráti do predošlého stavu. Okrem apelu na predstaviteľov vlády SR vo vzťahu k budúcemu rozpočtovaniu finančnej podpory pre živú kultúru by sme radi touto cestou povzbudili aj všetkých ľudí, aby podporili svojich obľúbených umelcov a navštívili ich koncerty," povedal na margo výsledkov člen výboru únie Pavol Smolka.

 

Článok bol pôvodne publikovaný na partnerskom hudobnom portáli Hudba.sk.
Text: Patrik Marflák (Hudba.sk) + Juraj Čurný (SOZA)
Foto / infografiky: SOZA, Focus (prieskum bol realizovaný v máji 2021)