Misa a Buenos Aires - Martín Palmeri
Spevácky zbor mesta Bratislavy
Les Sirènes
The Ladies & Gentlemen Ensemble
Mária Štúrová - soprán
Lukáš Kunst - dirigent
Teaser
„Toto dielo bolo napísané so zámerom ponúknuť mojim zborom hudbu, ktorá by nám mohla priblížiť štýl repertoáru tanga. Pretože práve pri práci s mojimi zbormi som skutočne zistil, aká náročná a zložitá je interpretácia tradičného tanga v podaní zborov. Toto dielo je teda poctou zborom, tangu a zároveň i jeho tvorcom...“
Misa a Buenos Aires Martína Palmeriho je významne inšpirovaná tradičným tangom typickým pre jeho rodnú Argentínu, resp. štýlom tango nuevo, ktoré značne spopularizovala tvorba jeho slávneho krajana Astora Piazzollu.
Misa a Buenos Aires zvaná aj Misatango zaznela v premiére v podaní Orquesta Sinfónica de Cuba v roku 1996 a bola pomerne neznáma až do roku 2013, kedy ju uviedli v Ríme v kostole svätého Ignáca z Loyoly počas Medzinárodného festivalu hudby a sakrálneho umenia vo Vatikáne. Organizátori ju vtedy zvolili na počesť bývalého kardinála z Buenos Aires, Jorgeho Maria Bergoglia, ktorý sa v roku 2013 stal pápežom Františkom.
Misu a Buenos Aires Palmeri koncipoval vychádzajúc z omšového ordinária, na aké sme po stáročia zvyknutí: omša pozostáva z klasických liturgických častí Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Benedictus a Agnus Dei, v ktorých však už skladateľ demonštruje pôsobivý talent integrovať do svojej tvorby harmónie, synkopické rytmy a celkovo štylistické črty tanga, a tým jej dodáva nevšednú príťažlivosť a jedinečnosť.
Partitúra je určená pre sólový ženský hlas, miešaný zbor, pôsobivý inštrumentálny sprievod zahŕňa pre tango príznačný nástroj – bandoneón resp. akordeón – sláčikové kvinteto a klavír.
Korene tanga majú dávny pôvod ešte v juhozápadnej Afrike a do Južnej Ameriky ho v 17. a 18. storočí priniesli ľudia, ktorí sem boli predávaní ako otroci. Postupom času sa tu s touto africkou hudbou poprepájali prvky hudby a tanca z Európy, najmä Talianska, Španielska a Portugalska, ako aj od pôvodných domorodých obyvateľov, a to predovšetkým v sociálne slabších štvrtiach Buenos Aires a Montevidea.
Podoba tanga, akú poznáme dnes, sa vyvinula okolo roku 1880 v tanečných sálach a možno aj v nevestincoch v Buenos Aires, kde spočiatku nadobudla neslávnu povesť neotesaného a spoločensky znepokojujúceho sugestívneho prejavu nižších vrstiev. Začiatkom 20. storočia sa však tango stalo spoločensky prijateľné a presunulo sa naspäť cez Atlantický oceán; do vypuknutia prvej svetovej vojny vyvolalo ošiaľ tanga v
európskych kruhoch vyššej triedy. Prvá hudba od známych skladateľov inšpirovaná tangom sa objavila okolo roku 1910. Počnúc 50. rokmi začali skladatelia a tanečníci tanga experimentovať s novými štýlmi, harmonickými postupmi a inštrumentáciou. Najvýznamnejším spomedzi nich bol Astor Piazzolla, ktorý ho v podobe tzv. tango nuevo povýšil z klasickej tanečnej hudby na repertoár koncertných pódií a uplatňovaním
súčasných kompozičných foriem prispel k vzniku nového, jedinečného a mimoriadne komplexného hudobného artificiálneho žánru a otvoril tak pomyselné dvere aj množstvu ďalších skladateľov vrátane Martína Palmeriho, aby sa v tvorbe nechali uniesť týmto inšpiratívnym a poslucháčsky príťažlivým žánrom.
*****
Spevácky zbor mesta Bratislavy vznikol v roku 1971 pri Mestskom kultúrnom stredisku v Bratislave s názvom Bratislavský komorný zbor. Pod terajším názvom funguje od roku 1979. Založil ho a do roku 1976 viedol dirigent Anton Kállay, neskôr Valentin Iljin. V rokoch 1977 – 2021 zbor nepretržite viedol prof. Ladislav Holásek, pod ktorého vedením sa vyprofiloval na popredné vokálne teleso uznávané doma i v zahraničí. Zbor umelecky spolupracoval s poprednými domácimi a zahraničnými hudobnými telesami a interpretmi. Dosiahol tiež vynikajúce úspechy na rozličných medzinárodných hudobných festivaloch speváckych zborov (Arezzo, Gorizia, Llangolen, Middlesbrough, Spittal, Miedzyzdroje, Karditsa, Pollheim). Za roky svojej existencie si zbor vybudoval rozsiahly repertoár obsahujúci diela všetkých štýlových období vrátane premiér skladieb súčasných slovenských autorov. Realizoval početné nahrávky pre rozhlas a televíziu a vydal viacero hudobných nosičov. Od roku 2024 zbor píše novú kapitolu svojho pôsobenia zaradením k OZ Spevácke zbory Bratislavy pod vedením dirigenta Lukáša Kunsta.
Ženský komorný zbor Les Sirènes bol založený v roku 2018 pri nemocnici a kláštore Milosrdní bratia, od roku 2019 pôsobí samostatne a od roku 2022 spolupracuje s Mestskou časťou Bratislava-Staré Mesto. Repertoár je žánrovo široký, významnú časť tvorí slovenská a česká hudba (Suchoň, Hrušovský, Špilák, Dvořák, Martinů, Eben, Janáček atď.), svetová klasická zborová, ako aj muzikálová a populárna tvorba.
Zbor pravidelne účinkuje s poprednými inštrumentálnymi súbormi ako The Ladies Ensemble, Hilaris Chamber Orchestra, Haydnov komorný orchester, Ensemble Band, The House Band of Les Sirènes a so sólistami ako Dominika Hanko, Sisa Sklovská, Otokar Klein, Peter Mikuláš, Pavol Kubáň, Martin Gyimesi, David Árva, Eva Dovcová a ďalšími. Les Sirènes si zakladajú na kvalitnej interpretácii, vysokej hlasovej kultúre, intonačnej a rytmickej precíznosti s veľkou dávkou muzikality, čo dokazujú ocenenia na medzinárodných zborových súťažiach: Bratislava Cantat II (2018, zlaté pásmo a víťazstvo vo svojej kategórii), Slovakia Cantat (2022, zlatá medaila), Svátky písní – International Choir Festival Olomouc (2022, zlatá medaila; 2023 – dve zlaté medaily) a World Peace Choral Festival vo Viedni (2023 – zlatá medaila, 2024 - zlatá medaila), Bratislava Music Festival (2024 – dve zlaté medaily). Umeleckým vedúcim všetkých telies je Lukáš Kunst (1993), ktorý sa hudobnému pôsobeniu venuje viac ako dve dekády (detský zbor Kantiléna Filharmónie Brno, Rudolfínum Praha, Národní divadlo Brno). Operný spev študoval u MgA. Ireny Vašíčkovej-Pollini, na Cirkevnom konzervatóriu v Bratislave a na Konzervatóriu v Bratislave. Hru na organe študoval u MgA. Zdeňka Špatku a dirigovanie študoval súkromne u Yevgenia Galatenka a na Medzinárodnom konzervatóriu v Prahe. Lukáš Kunst je spoluzakladateľom Komornej opery Bratislava, na Novej scéne Bratislava dirigoval muzikál Mozart.
Mária Štúrová je rodáčka spod Tatier. Študovala spev na Konzervatóriu v Košiciach u Michaila Adamenka. V roku 2011 sa zúčastnila na speváckych kurzoch na Janáčkovej akadémii múzických umění v Brne. V štúdiu ďalej pokračovala na Hudobnej a tanečnej fakulte VŠMU v Bratislave v triede Hany Štolfovej-Bandovej. Magisterský stupeň štúdia ukončila v triede Petra Mikuláša. Na slovenskú interpretačnú scénu vkročila ako protagonistka viacerých vokálno-inštrumentálnych diel mladých skladateľov v rámci festivalu súčasnej hudby Orfeus. V roku 2009 sa so Štátnym divadlom Košice podieľala na predstavení Figarova svadba v meste Fertörákos v priestoroch jaskynného divadla neďaleko
mesta Sopron. V tom istom roku sa zúčastnila na súťaži Pražský pěvec v Prahe, kde jej bolo udelené čestné uznanie, ako aj na Medzikonzervatoriálnej súťaži v Košiciach v roku 2010. V roku 2013 spolupracovala na projekte Conservatoire de la Ville de Luxemburg so zborom Technik a hudobným telesom Bruno Walter Symphony Orchestra pod taktovkou Jacka M. Händlera. V roku 2015 naštudovala postavu Gasparini z opery La canterina a v roku 2016 stvárnila postavu Amora v opere Orfeus a Eurydika v produkcii VŠMU. V roku 2014 sa stala členkou operného zboru SND, kde vystupuje v mnohých operných inscenáciách. V sólových postavách sa v Opere SND predstavila ako Kontesa Jozia Napolska v operete Poľská krv, Grófka Ceprano v opere Rigoletto a v postave Anny Kennedy v opere Maria Stuarda. Na 25. ročníku Medzinárodnej súťaže Mikuláša Shneirdera Trnavského v roku 2023 získala v najvyššej ženskej kategórii tretie miesto. V súčasnosti ako stála sólistka spolupracuje s dámskym komorným orchestrom The Ladies Ensemble s ktorým vypredali desiatky úspešných koncertov, ocenených odbornou kritikou. Vystupovali tiež na multižánrovom festivale Symfónia umenia, na ktorom účinkujú svetové osobnosti opery, klasicke, filmovej aj jazzovej hudby.
The Ladies Ensemble je slovenský dámsky komorný orchester, ktorý vznikol v roku 2014 spojením mladých krásnych profesionálnych hudobníčok, v ktorých podaní zistíte, že klasická hudba nie je ani zďaleka nudná, ale plná života, radosti a emócií, a že populárna moderná hudba v orchestrálnych úpravách získa nový originálny rozmer a príťažlivosť! Umeleckou vedúcou The Ladies Ensemble je mladá a veľmi nadaná huslistka Anežka Kara - Drmolová, ktorá ako sólistka vystúpila so Slovenskou filharmóniou, Capella Istropolitana a Štátnym komorným
orchestrom Žilina. Členky orchestra The Ladies Ensemble sú profesionálne hráčky bratislavských symfonických a komorných orchestrov ako Slovenská filharmónia, orchester Slovenského rozhlasu, orchester opery SND, Slovenský komorný orchester B. Warchala a iné. Repertoár súboru The Ladies Ensemble je široký a pestrý. Zahŕňa hudbu baroka (A. Vivaldi, J. S. Bach ), klasicizmu (W.A. Mozart, L.van Beethoven, J. Haydn), romantizmu (A. Dvořák, F. Schubert, J. Brahms, P. I. Čajkovskij), valčíkov a operiet (J. Strauss, F. Lehár ), filmovej hudby (Titanic, Piráti z Caribicu, James Bond... ), muzikálov ( My fair lady, Hello Dolly, West side story ..) ale aj úprav jazzových štandardov a popových piesní ( The Beatles, Michael Jackson, Adele, Metallica, ABBA a iné ). V januári 2016 odohrali členky The Ladies Ensemble s veľkým úspechom premiéru operety Gróf z Luxemburgu od Franza Lehára v spolupráci s divadlom Colorato v priestoroch Novej scény v Bratislave.
Web: https://www.lessirenes.sk/
Youtube: https://www.youtube.com/@lessirenes1978
Youtube: https://www.youtube.com/@SpevackyzbormestaBratislavy
Facebook: https://www.facebook.com/szmestabratislavy
Facebook: https://www.facebook.com/sirenesles
Instagram: https://www.instagram.com/lessirenes_slovakia/
Partner: BKIS a MojaKultúra.sk
Predpredaj.sk je záruka pravosti Vašich vstupeniek. Na stránkach Predpredaj.sk zakúpite vždy len originálne vstupenky na podujatia.
Spoločnosť Predpredaj.sk neručí za pravosť vstupeniek zakúpených cez druhotné stránky, tento spôsob predaja nepodporuje a ani s ním nemá nič spoločné.